Stand van zaken
De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft met 2 ombuigingsprogramma's een pakket aan maatregelen vastgesteld bij de begroting 2019 respectievelijk 2020 om de begroting de komende jaren in evenwicht te brengen. Deze ombuigingsprogramma's hebben de naam spoor 2 respectievelijk spoor 3 gekregen.
De ombuigingen bestaan uit te nemen maatregelen met als doel lasten te verlagen of baten te verhogen, en waren en zijn noodzakelijk om begrotingsevenwicht te realiseren. De ombuigingen zijn daarmee taakstellend verwerkt en onderdeel van de begrotingen vanaf 2019 resp. 2020 en verder. Om de taakstellende (financiële) begroting te realiseren, is uitvoering van concrete acties en maatregelen nodig.
Voor het volledige overzicht van de vastgestelde ombuigingen, verwijzen wij naar de begroting 2020.
In deze paragraaf zijn alleen de ombuigingen uitgelicht die gerealiseerd moeten worden in 2021 en die nog niet eerder zijn gerapporteerd. Ombuigingen die niet gerealiseerd worden, kunnen leiden tot een tegenvaller in de realisatie t.o.v. de begroting. In die situatie moet de raad alternatieve keuzes maken om de begroting te realiseren tenzij er compensatie binnen het functionele programma is gevonden, wat in deze bestuursrapportage per programma dan is vermeld.
Ombuiging | Omschrijving | Taakstelling | Realisatie | Verschil | status |
---|---|---|---|---|---|
2.1 | 1. Optimaliseren digitale dienstverlening (uitbesteden documenten) | 21.000 | 21.000 | - | incidenteel gerealiseerd; ombuiging uitgesteld van 2020 naar 2022 (2.1, 2.2, 2.3) |
2.8 | 8. Innovaties sociaal domein | 250.000 | - | n.v.t. | vervallen en afgeraamd |
2.8 | 8. Storting in reserve sociaal domein | -150.000 | - | n.v.t. | vervallen en afgeraamd |
2.16 | 16. aframen kosten leges | 40.000 | 8.000 | -32.000 | 20% gerealiseerd |
3.26 | Receptie cultuurhuis | 35.000 | 35.000 | - | incidenteel gerealiseerd door niet invullen vacature |
3.29 | Consultatiebureaus | 60.000 | 60.000 | - | gerealiseerd door aanpassing huurcontract/aframing budget |
H | Inkoop | 100.000 | 67.000 | -33.000 | gerealiseerd deels in 2020 en 2021 |
# | MKBA POH en basishulp | 770.000 | n.v.t. | vervallen en afgeraamd | |
# | MKBA inkoop en contractmanagement en overig | 230.000 | n.v.t. | vervallen en afgeraamd | |
2.2 | 2. Optimaliseren digitale dienstverlening (100% digitale workflow) | 14.000 | 14.000 | - | incidenteel gerealiseerd; ombuiging uitgesteld van 2020 naar 2022 (2.1, 2.2, 2.3) |
2.3 | 3. Optimaliseren digitale dienstverlening (aanpassen beleid telefonie) | 100.000 | 100.000 | - | incidenteel gerealiseerd; ombuiging uitgesteld van 2020 naar 2022 (2.1, 2.2, 2.3) |
3.30 | Maatschappelijk vastgoed bibliotheek | 37.343 | 37.343 | - | gerealiseerd |
I | (verhoging) inkomsten uit reclamezuilen/abri's | 44.000 | 2.000 | -42.000 | niet gerealiseerd |
G | Straatverlichting | 150.000 | 150.000 | - | alternatief gerealiseerd; aanbesteding uitgesteld naar 2022 |
task force SD | inkomsten verhogende maatregelen | 1.600.000 | 1.600.000 | - | gerealiseerd |