Algemene dekkingsmiddelen
Beleidsmatige afwijkingen
Er zijn geen beleidsmatige afwijkingen.
Financiële afwijkingen
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Treasury | 679 | 765 | 86 | V | I |
Belastingen | 14.220 | 14.632 | 412 | V | I |
Algemene uitkering | 69.810 | 73.140 | 3.330 | V | S |
Treasury € 96.000 V (I)
Deelnemingen / Dividend BIGA € 130.000 V (I)
De Biga heeft besloten om een bijdrage te leveren aan de financiële opgave van gemeenten door over 2019 en 2020 dividend uit te keren aan de aandeelhouders. Het dividend over 2019 wordt in 4 termijnen uitbetaald (2021 t/m 2024). In 2021 ontvingen we € 50.000. Het bedrag voor 2022 en verder is in de begroting 2022 opgenomen. De dividenduitkering over 2020 is € 80.000. De bedragen zijn inclusief terug te vorderen btw. Zie RIB nr. 1593.
Rente € 44.000 N (I)
Het nadeel op de rentekosten bestaat uit meerdere componenten:
- Een voordeel van € 33.000 door lagere rentelasten als gevolg van de (aanhoudend) lage rentestand. In de begroting 2022 is het structurele rente-effect al verwerkt, op basis van de bijgestelde liquiditeitsprognose.
- Een nadeel van € 41.000 op de toegerekende rentelasten doordat diverse investeringen langer doorlopen. Een nadere toelichting is opgenomen in de paragraaf Investeringen.
- Een nadeel van € 25.000 door betaalde belastingrente. Het ministerie van financiën heeft het standpunt ingenomen dat gemeenten vanaf 2015 alsnog btw moeten afdragen over de ontvangen bijdragen van het Afvalfonds Verpakkingen. De ten onrechte bij het BTW compensatiefonds gedeclareerde btw is gecorrigeerd en over de tot nu toe afgewikkelde jaren (2016 tot en met 2019) is € 25.000 verschuldigde belastingrente betaald.
- Een nadeel van € 11.000 door diverse kleine verschillen.
Belastingen € 412.000 V (I)
Onroerendezaakbelasting woningen en niet-woningen € 265.000 V (I)
Als gevolg van een voordeligere waardeontwikkeling dan waarmee in de begroting rekening was gehouden, ontstaat een voordeel op de OZB-opbrengsten. Dit geldt zowel voor de woningen (€ 81.000 V) als de niet-woningen (€ 84.000 V).
Daarnaast is de OZB-opbrengst over voorgaande jaren met € 101.000 toegenomen door doorwerking van de waardeontwikkeling voorgaande jaren, meer op te leggen OZB eigenaren niet-woningen en een voordeel op bezwaar OZB niet-woningen.
Hondenbelasting € 28.000 N (I)
De opbrengsten uit hondenbelasting blijven achter bij de begroting doordat er sprake is van een lager areaal dan waarmee in de begroting rekening is gehouden en er meer kwijtscheldingen zijn.
Toeristenbelasting € 174.000 V (I)
Uit de vergelijking van de aangiften tussen 2019 en 2020 blijkt dat, als gevolg van de coronapandemie, in 2020 het aantal overnachtingen bij campings met 6% is gedaald en bij hotels en overige parken 21%. De opbrengst over 2020 wordt bijgesteld naar € 938.000. Dit is € 76.000 lager dan de oorspronkelijke begroting (vóór COVID-19). Bij de 2e bestuursrapportage 2020 werd nog uitgegaan van een inkomstenderving van € 250.000. Daarvoor is toen een beroep gedaan op de middelen uit het corona-steunpakket. Nu blijkt dat de daadwerkelijke opbrengst maar € 76.000 lager is, kan € 174.000 terugvloeien naar de stelpost coronamiddelen, waardoor deze wijziging per saldo budgetneutraal is.
Ondanks berichten dat 2021 een goed jaar is voor de toeristensector, is nog niet duidelijk wat het effect van COVID-19 dit jaar is en of de begrote opbrengst gerealiseerd wordt.
Algemene uitkering € 3.330.000 V (I/S)
Algemene uitkering voorgaande jaren € 67.000 V (I)
Het Rijk stelt de Algemene Uitkering over voorgaande jaren bij tot het moment dat alle basisgegevens definitief zijn vastgesteld. Deze bijstelling vindt voortdurend plaats en het totale effect blijft onzeker totdat alle gegevens over een jaar definitief zijn vastgesteld. Het gaat hier dan ook om een voorlopig en incidenteel bedrag dat naar het eind van het boekjaar toe nog zal veranderen. De wijziging ten opzichte van de huidige stand verwerken we in de jaarrekening 2021. Voor nu is er sprake van een incidenteel voordeel van € 67.000.
Meicirculaire 2021 € 2.725.000 V (I)
In de raadsinformatiebrief over de meicirculaire zijn de financiële effecten toegelicht. De effecten voor 2022 en verder zijn opgenomen in de begroting 2022. Het effect voor 2021 wordt via de begrotingswijziging bij deze bestuursrapportage verwerkt.
Van de € 2.725.000 extra gemeentefondsuitkering in 2021, wordt € 177.000 direct verrekend met uitgavenbudgetten in de programma's en is € 545.000 uit het vierde coronasteunpakket al in de 1e bestuursrapportage verwerkt. Deze bedragen hebben daardoor geen effect op het begrotingssaldo. De verrekeningen met de budgetten op de programma's zijn daarom opgenomen onder de budgetneutrale afwijkingen. Er resteert een netto voordeel van € 2.003.000.
Septembercirculaire 2021 € 1.498.000 V in 2021, € 5.458.000 V in 2022, dalend naar € 1.836.000 V in 2025 (S)
De gemeentefondsuitkering stijgt in alle jaren van het financieel meerjarenperspectief. In de raadsinformatiebrief over de septembercirculaire is het financiële effect toegelicht. Dit effect verwerken we in de begroting via deze tweede bestuursrapportage.
Vanuit de extra gemeentefondsuitkering worden enkele bedragen (€52.000) direct verrekend met uitvoeringsbudgetten. Deze mutaties hebben daardoor geen effect op het saldo van de begroting en zijn opgenomen in de paragraaf budgetneutrale afwijkingen.
Ook de middelen uit het vijfde steunpakket coronamaatregelen (€ 445.000 voor 2021 en € 121.000 voor 2022) die in de septembercirculaire verwerkt waren, zijn apart gezet en hebben daardoor geen direct effect op het begrotingssaldo. Na verwerking van deze verrekeningen resteert een netto voordeel voor alle jaren in de meerjarenbegroting (2021: € 895.000, 2022: € 2.545.000 2023: € 1.784.000, 2024: € 1.735.000 en 2025: € 1.855.000 (S).
Stelpost coronamiddelen € 750.000 N (I)
Dit is het saldo van:
- Een toevoeging aan de stelpost van het vierde en vijfde steunpakket (meicirculaire € 545.000 (N), septembercirculaire € 445.000 (N))
- Een toevoeging van € 174.000. Zie melding bij Toeristenbelasting (€ 174.000 N (I)). Doordat het effect van COVID-19 op de toeristenbelasting 2020 minder nadelig was dan verwacht, kan € 174.000 terugvloeien naar de stelpost coronamiddelen.
- Onttrekkingen aan de stelpost coronamiddelen van in totaal € 414.000 (V).
Dit betreft: cultuur (€ 180.000 prog. 9), TONK-regeling (€ 101.000 prog. 5), jongerenwerk (€ 65.000 prog. 7), verkiezingen (€ 30.000 prog. 1), buurtbemiddeling (€ 15.000 prog. 2), kinderboerderij 't Woelige Nest (€ 9.000 prog. 7), compensatie ouderbijdragen kinderopvang (€ 6.000 prog. 7), bloemencorso (€ 5.000 prog. 3) en Tabaksteelt museum Amerongen (€ 3.000 prog. 4).
Per saldo zorgt de boekhoudkundige verwerking van de stelpost coronamiddelen op dit product voor een nadeel. Voor het begrotingssaldo heeft de mutatie geen effect (budgetneutraal).
Overhead
Beleidsmatige afwijkingen
In beginsel is het beleid van de gemeente om vacatures met eigen medewerkers te vervullen en inhuur zoveel mogelijk te beperken tot de inhuur van specialisten die de gemeente zelf niet heeft, of voor situaties waarin functies langere tijd onbezet zijn door ziekteverzuim of vacatures. In de afgelopen periode is de gemeente geconfronteerd met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures.
Aan de hand van een interne rapportage hebben we een goed beeld van de ontwikkelingen op salariskosten en inhuur tot en met september 2021, en kunnen we op basis daarvan een prognose geven voor heel 2021.
Op basis van de realisatie komt naar voren dat we een behoorlijke onderschrijding hebben op de salariskosten en eveneens een behoorlijke overschrijding op inhuur.
De onderschrijding op de salariskosten vertoont grote gelijkenis met de situatie in 2020 (COVID-19) en heeft alles te maken met de complexe arbeidsmarktsituatie, waarin er schaarste is aan gekwalificeerd personeel en vacatures moeilijk vervuld kunnen worden. Voor het continueren van de dienstverlening en uitvoering van taken hebben we vaker en meer moeten kiezen voor inhuur. Die inhuur is ook aangetrokken voor het realiseren van extra opgaven, uitvoeren van (onvoorziene) werkzaamheden of vervanging van bestaande medewerkers voor kortere duur.
Inhuur wordt zoveel als mogelijk gedekt uit bestaande middelen, in casu met niet bestede salariskosten. Op basis van de huidige informatie geeft de prognose aan dat de gemeente binnen de vastgestelde budgetten blijft, waarbij een voorbehoud geldt voor ontwikkelingen in de laatste maanden van het jaar.
Financiële afwijkingen
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Verzekeringen | 162 | 197 | 35 | N | S |
Klaar voor de toekomst | 0 | 734 | 734 | N | S |
Diverse kleine afwijkingen kapitaallasten | 1.399 | 1.390 | 9 | V | S |
Verzekeringen € 35.000 V/N (S)
Huisvesting, belasting en verzekeringen € 35.000 N (S)
Deze wijziging wordt veroorzaakt door de stijging van verzekeringspremies voor gemeentelijk onroerend goed en personeel. In programma 12 middelen en ondersteuning was een stelpost opgenomen voor deze kosten van € 35.000. Deze stelpost wordt in deze bestuursrapportage afgeraamd en verdeeld naar de programma's/producten. Per saldo heeft deze wijziging geen effect op het saldo van de begroting.
Klaar voor de toekomst € 734.000 V/N (S)
Deze wijziging wordt veroorzaakt door het functioneel ramen van de lasten voor Klaar voor de toekomst. In programma 12 middelen en ondersteuning was een stelpost opgenomen voor deze kosten van € 734.000. Deze stelpost wordt in deze bestuursrapportage afgeraamd en verdeeld naar de programma's/producten. Per saldo heeft deze wijziging geen effect op het saldo van de begroting.
Diverse kleine afwijkingen kapitaallasten € 9.000 V (S)
Onvoorzien
Er zijn geen afwijkingen op onvoorzien te melden.
Reserves en voorzieningen
Mutaties reserves
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Programma | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|
Algemene Reserve | 11/12 | 425 | N | I |
Reserve Allemanswaard | 4 | 35 | N | I |
Reserve Woonkwaliteit | 4 | 100 | V | I |
Algemene Reserve - Grondexploitaties (€595.000 N)
De afwijking is het gevolg van de vastgestelde meerjarenprognose grondexploitaties (MPG) per 1 januari 2021 in de raadsvergadering van 8 juli 2021. (zie programma 12)
Algemene Reserve - kapitaallasten (€ 170.000 V)
In programma 11 staat: Investeringen: Door vertraging van de aanbesteding van de openbare verlichting wordt de versnelde afschrijving openbare verlichting van € 170.000 doorgeschoven naar 2022 eveneens de onttrekking aan de algemene reserve van € 170.000.
Reserve Woonkwaliteit (€ 100.000 V)
Aan de raad wordt voorgesteld in te stemmen met de toevoeging van deze afkoopsom ad € 100.000 aan de Algemene Reserve voor Woonkwaliteit.
Reserve Allemanswaard (€ 35.000 N)
In programma 4 staat : Maatschappelijk vastgoed € 35.000 N (I) Een geprognosticeerde overschrijding
van € 35.000 is het gevolg van de inzet van een projectleider op ‘Allemanswaard’. Deze kosten worden gedekt uit de reserve die de raad hiervoor heeft ingesteld en is daardoor budgetneutraal.
Mutaties voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Programma | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|
Voorziening riolering | 11 | 48 | N | I |
Voorziening afval | 11 | 235 | V | I |
Voorziening Riolering
Aan de voorziening riolering wordt een bedrag van € 48.000 onttrokken voor te verwachten lagere opbrengsten rioolheffingen (zie budgetneutrale afwijkingen).
Voorziening Afval
In de voorziening afval wordt een bedrag van € 235.000 gestort. Dit is het saldo van lagere uitgaven en lagere inkomsten (zie budgetneutrale afwijkingen).